JeeGee Vastgoed gaat het terrein van het iconische café-restaurant en hotel de Plashoeve in Vinkeveen herontwikkelen. Een plek vol herinneringen en emoties, waar onder andere André Hazes sr. een graag geziene gast was. Het plan is een nieuwe woonfunctie, waarbij het ontwerp in nauwe samenspraak met de omgeving wordt gemaakt. Een toffe nieuwe uitdaging voor bureau Lokahi!
Een unieke plek aan het water
Het terrein van de Plashoeve wordt omringd door het water van de Vinkeveense Plassen. Een unieke plek waar het uitzicht, de rust en de ruimte belangrijke kwaliteiten zijn. Tegelijkertijd is het terrein echter verouderd en vervuild. De gebouwen zijn slecht onderhouden en het terrein oogt rommelig. Tijd dus voor een nieuw plan, dat recht doet aan de allure van de Baambrugse Zuwe.
Een persoonlijke, betrokken aanpak
Het ontwerp voor het Waterfront Vinkeveen wordt in nauwe samenspraak met (direct) omwonenden gemaakt. Bureau Lokahi is verantwoordelijk voor dit participatieproces. Begin april zijn we gestart met het voeren van verkennende gesprekken met direct omwonenden en andere direct belanghebbenden. Enerzijds om inzicht te krijgen in de stakeholders en een vertrouwensband op te bouwen, anderzijds om op te halen wat de omgeving belangrijk vindt voor het ontwerp. De betrokken architect van Mulleners + Mulleners architecten vertaalt dit in een eerste ambitieschets. Na de zomer gaan we in werkateliers aan de slag met het uitwerken en concretiseren van de ambitieschetsen. Er liggen dan drie scenario’s voor.
Op zoek naar balans
De omgeving is over het algemeen blij dat het terrein wordt opgeknapt. Tegelijkertijd zijn er zorgen over met name de rust en de privacy in het toekomstige plan. De omgeving wenst kleinschalige woningbouw zonder sociale huur, met goede parkeeroplossingen en aandacht voor het ruimtelijke karakter. Dat is soms zoeken. Een persoonlijke, betrokken aanpak staat hier centraal. Korte lijnen, transparante communicatie en helderheid over wat wel en niet kan. Een interessante opgave!
Wil je meer lezen over de aanpak? Lees dan hier de eerste of tweede nieuwsbrief.