Herinrichting markt
Sint-Oedenrode

Hoe kunnen we van de Markt in Sint-Oedenrode weer een functioneel, aantrekkelijk en duurzaam plein maken waar bezoekers graag komen en willen blijven? Bureau Lokahi is in dit project verantwoordelijk voor de participatie om te komen tot een gedragen inrichtingsplan voor de Markt. Een proces dat zich vanwege het plotselinge corona-virus kenmerkt door flexibiliteit en creativiteit.

De Markt van Sint-Oedenrode is van oorsprong het zwaartepunt van het Rooise dorpsleven. Een belangrijke plek voor veel bewoners, die nauw verbonden is met de eigenheid van het Brabantse dorp. Toch wordt het marktplein tegenwoordig vooral gedomineerd door geparkeerde auto’s. Zonde, want het is een prachtig historisch plein met veel potentie. Tijd dus om de ruimtelijke kwaliteit en daarmee de levendigheid, leefbaarheid en verblijfskwaliteit van het plein te verbeteren.

Samen met Spacevalue en TLU Landschapsarchitecten werkt Bureau Lokahi aan dit participatieve ontwerpproces. Onze opvatting is dat iedereen die de Markt kent - van koopman tot omwonenden, van professional tot passant, van ondernemer tot werknemer - vruchtbare ideeën heeft om de Markt te verbeteren. Daarom geven we het stuur in handen van de belanghebbenden! Vanwege het plotselinge corona-virus waren we genoodzaakt een alternatieve participatieaanpak te verzinnen. Een aanpak die bewijst dat je ook in deze tijden van afstand en segregatie de leefomgeving samen kunt vormgeven! 

Heel de maand september stond in het teken van het ophalen van ideeën, wensen en zorgen bij gebruikers van het plein. Met een zeer gevarieerd en corona-proof programma aan activiteiten nodigden we jong en oud uit om mee te doen. Zo kon men gedurende de hele maand hun wensen delen via de ideeënkar of de ontwerpkrant. Mensen die liever met ons in gesprek gingen, konden meedoen aan kleinschalige themasessies en de digitale debatavond of tijdens de weekmarkt. Ouderen hebben een ansichtkaartje ontvangen dat ze ingevuld konden retourneren. Voor jongeren was er een aparte Instagram-campagne. 

De volgende stap is dat de opbrengst van de Maand van de Markt wordt vertaald in verschillende ontwerpscenario's. Tijdens een tweede participatieperiode gaan we in gesprek over die scenario's. Het uiteindelijke doel? Een gedragen ontwerp voor de herinrichting van de Markt.  

Maand van de markt

Periode: februari 2020 - oktober 2021
Opdrachtgever: gemeente Meierijstad
In samenwerking met: Spacevalue & TLU Landschapsarchitecten 

"Suzy krijgt met haar ontwapenende spontaniteit gebruikers aan het praten. Via interviews, enquêtes, debatavonden en creatieve vlogs weet ze een soort buzz te creëren waar iedereen bij wil zijn. Ontzettend waardevol voor de input van onze ontwerpen!"

- Marty van de klundert, spacevalue

Meer weten?
Schrijf je dan hieronder in voor onze digitale nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van wat we doen.