Wauw!! Onze participatie-aanpak van het project in Sint-Oedenrode is binnen de gemeente Meierijstad genomineerd voor de Fris & Anders Award! Een Award die jaarlijks wordt uitgereikt aan verfrissende ideeën of oplossingen. Hoe tof is dat?
In co-creatie richting een nieuw ontwerp
Samen met Spacevalue en tlu landschapsarchitecten werk ik aan dit project om te komen tot een nieuw ontwerp voor de Markt in Sint-Oedenrode. Een prachtig plein met historische elementen, maar ook een plein dat op sommige plekken is verouderd. Nu wordt het bovendien vooral gebruikt als parkeerplaats, waardoor de potentie niet volledig wordt benut. Tijd dus voor een nieuw ontwerp, dat wordt vormgegeven in co-creatie met gebruikers van het plein.
Flexibele en creatieve aanpak
Hoe hebben we dit aangepakt? Aanvankelijk zou de participatie georganiseerd worden tijdens twee grote meerdaagse festivals: een ideeënfestival en een ontwerpfestival. Het plotselinge coronavirus gooide echter (zoals met zoveel dingen dit jaar) roet in het eten. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een alternatieve aanpak waarbij we stevig inzetten op de combinatie online en offline participatiemethoden.
Maand van de Markt
Onder de noemer van de ‘Maand van de Markt’ hebben we heel september met een gevarieerd en coronaproof programma alle gebruikers van het plein uitgenodigd hun ideeën, wensen en zorgen voor het toekomstige ontwerp met ons te delen. In een maand tijd hebben we meer dan vijfhonderd reacties ontvangen en deden zo’n tweehonderd mensen mee met (digitale) bijeenkomsten.
Belangrijkste conclusies
Welke lessen haal ik uit dit proces? Deze coronatijd is en blijft natuurlijk een hele rare. Fysieke participatie krijgt een ander karakter. Dat is niet altijd verkeerd. De combinatie tussen online en offline participatiemethoden werkt goed. Door in te zetten op meer digitale participatie (met een goede projectwebsite) bereik je makkelijker andere doelgroepen: jongvolwassenen en jonge gezinnen die vaak geen tijd (of energie?) hebben voor bijvoorbeeld bewonersavonden. Richt tegelijkertijd niet alle pijlen op digitale participatie. Zeker als je ook senioren wil betrekken. Ga altijd op zoek naar een aanpak waarin iedereen die dat wil mee kan doen. Daarbij horen zeker ook fysieke offlinemethoden, zoals in dit geval een ideeënkar die mensen in hun eigen tijd individueel konden bezoeken.
Daarnaast geldt wat mij betreft in elk project, welke aanpak je ook kiest: maak participatie leuk! Creëer een uitnodigende en prikkelende aanpak, gericht op halen én brengen. Onze aanpak in dit project getuigd van creativiteit en flexibiliteit. Zoals één van de mensen die ons heeft genomineerd het beschrijft:
“Vooral de wijze waarop participatie is vormgegeven valt op. Met veel creatieve manieren om alle burgers te bereiken. Een voorbeeld voor andere gemeenten”.
Meer weten over hoe je kunt blijven participeren in deze coronatijd? Ik denk graag met je mee! Stuur een mailtje naar suzy@bureaulokahi.nl of bel mij op 06-41661420.